Sunday, February 1, 2009

Absolute aanrader!!



Ik heb zojuist 'Three Day Road' van Joseph Boyden uitgelezen: wat een magistraal verhaal!! Echt een absolute aanrader voor iedereen die houdt van een mooi verteld verhaal, intrigerende personages, en meegevoerd wil worden naar (on)bekende oorden in de wereld van rond de Eerste Wereldoorlog.

Ik heb dit boek gekocht in Canada, op aanraden van personeel van de fantastische boekwinkel Munro's Books te Victoria op Vancouver Island. Het boek heeft in Canada en het Gemenebest al menig prijs gewonnen - en ik hoop dat de rest van de wereld snel volgt! Het is het debuut van schrijver Joseph Boyden, en ik hoop dat er nog vele boeken zullen volgen!!

Het verhaal gaat over twee jonge jongens van Oji Cree-indiaanse afkomst uit het noorden van Canada die zich vrijwillig aanmelden om te gaan vechten in de Eerste Wereldoorlog. Het contrast tussen hun leven in de bossen van Noord-Canada en het leven in het Canadese leger tijdens de waanzin van de loopgravenoorlog in Europa is gigantisch. Het verhaal wordt afwisselend door de jongens (in Europa) en door hun tante (in Canada) verteld. Die verschillende perspectieven maken dat je de personages nog beter leert kennen, en begint te snappen waarom bepaalde dingen gebeuren.

Het grootste deel van het verhaal speelt in Europa, in het grensgebied tussen Belgie en Frankrijk (rondom Ieper en de Somme). Hier is in WOI verschrikkelijk gevochten, met onwerkelijke hoeveelheden doden en het landschap is voorgoed veranderd door de loopgraven en bombardementen. Ik ken dit gebied vrij goed: ben er veel op vakantie geweest. Het is een mooi en indrukwekkend landschap, waar de gruwelijke geschiedenis nog steeds voelbaar is. Ik kan jullie absoluut aanraden eens naar Ieper te gaan!! Het zien van de stadspoort met ca. 55.000 namen van vermiste Britse soldaten, en het luisteren naar het dagelijkse 'Last Post' is enorm indrukwekkend en het maakt WOI een beetje tastbaar (ik heb vaak het gevoel dat deze oorlog wordt vergeten in Nederland).

Terug naar het verhaal: beetje bij beetje leer je de jongens kennen en 'zie' en 'voel' je de invloed van de oorlogswaanzin op deze jongens en hun omgeving. Hun Indiaanse afkomst vormt hierbij soms een obstakel, maar is soms ook een voordeel. Bovendien zie je hoe deze twee goede vrienden ieder op hun eigen manier omgaan met wat er om hen heen gebeurt, en wat dat voor hun vriendschap betekent.

Ik zal niet verklappen hoe het verhaal afloopt. Rest mij alleen nog te zeggen dat ik dit een zeer indrukwekkend boek vond!! Het heeft me avonden/nachtenlang in zijn greep gehouden!! De jongens kwamen echt tot leven, net zoals de landschappen. Ik ben meegevoerd door de bossen van Noord-Canada, over de oceaan, naar Belgie/Frankrijk. Ik heb meegezocht naar sporen tijdens de elandjacht, ben zeeziek geweest tijdens de overtocht naar Europa, en hoorde de kogels en bommen langs me heen vliegen... Het is lang geleden dat ik zo ben meegevoerd in een verhaal.

Absolute aanrader dus!!

No comments:

Post a Comment